Litterær skolering (del 2): Gengangere

Henrik_IbsenI dag: Gengangere

Forrige gang snakket vi litt om et annet Ibsen-verk; Vildanden. Den gang viste det seg at relativt mange hadde misforstått tittelen på stykket, og dermed innholdet. Jeg har en mistanke om at dette også kan gjelde Gengangere. La oss få noen fakta på bordet.

Handlingen i Gengangere er ganske lettfattelig. En enkefrue, fru Alving, har sin fulle hyre med å bygge et asyl for gale unger. Pengene til dette prosjektet har hun naturlig nok hanket inn etter at ektemannen hennes vandret heden før stykket begynte. For å oppføre dette asylet har fru Alving ansatt en snekker (vi får anta at byggmester Solness var opptatt) og en pastor. Man trengte geistlige til det meste i gamle dager, spesielt for å vurdere om ting burde forsikres eller ikke. Akkurat denne pastoren, Manders het han, hadde en forkvaklet idé om at det var pinlig å forsikre seg, dermed skjønner vi tidlig hvor det kommer til å bære med dette asylet. I tilfelle du ikke har lest din Ibsen, eller bare er litt teit: Hele dritten brenner ned, men heldigvis før ungene flytter inn.

Parallellt med denne uheldige byggehistorien blir vi med på en lite offentlig skittentøysvask hos familien Alving. Osvald er sønnen til enkefrua, og etter mange års bohemtilværelse (det er en fin måte å si gutteprostituert, tror jeg) i Paris har han vendt hjem for å flørte med hushjelpen. Det Osvald altså ikke vet er at hushjelpen er hans egen halvsøster, et resultat av Pappa Alvings tallrike utskeielser med børst og løse kvinner (som ikke er enkefrua, selvsagt). Minst en episode av Boston Legal har regelrett stjålet denne problemstillingen fra Ibsen, hvis du syns det hørtes farlig kjent ut. Det er jo et evig spørsmål, om man kan ha seg med halvsøsken eller ei. Jeg lar dette være opp til den enkelte å bestemme, men selv syns jeg det virker lite fristende (men så har ikke jeg noen heit halvsøster heller).

Nåvel, digresjoner til side.

Det hele ender i alle fall med at Osvald vil ta sitt eget liv. Han har hatt en eller annen kjønssykdom hele tida, og på tampen har han blitt så dårlig at han ikke klarer å ta pillene for å avslutte elendigheten, så han spør om mamma kan hjelpe til. Om du lurer på hvordan det går og tenker «jeg kan jo bare lese/se stykket!» så tar du grådig feil. Ibsen avslutter nemlig hele kalaset før vi får vite hva mamma bestemmer seg for. Oppfølgeren fikk han aldri skrevet.

generDet var altså hovedtrekkene. Vi kommer nå til den fundamentale misforståelsen mange gjør, altså tittelen og den skjulte historielinja.

Stykket heter altså Gengangere. Mange tror nok at dette er en gammeldags måte å skrive «gjengangere» på, altså spøkelser. At det er avdøde Alvings spøkelse, eller ettermæle, som skaper all denne faenskapet. Det er en kurant tolkning det, men selvsagt helt riv ruskende gal. Det mangler ingen bokstav i tittelen. De som kan sin Ibsen vet selvsagt at Gengangere handler om kloning.

Det stemmer. Kloning – eller genganging. Multiplisering av gener.

kloningEt nærmere fokus på pastor Manders og hans innstilling til forsikring skyver all tvil om dette til side. Det er helt urimelig å ikke forsikre et enormt trebygg, med mindre man har noe å skjule. Forsikring fordrer befaring fra nysgjerrige forsikringsagenter. Hva er så pastoren (og hushjelpen, legg merke til flertallet i tittelen. Det er litt uklart hvem den andre kloneentusiasten er, men mine penger er altså på halvsøsterhushjelpen) interessert i å holde unna allmennheten? Noe politisk brennbart, kanskje? Jada. I dette tilfellet snakker vi om en kjeller full av kuvøser, insemineringsutstyr, reagensrør og fulle frysere – alt sirlig plassert og driftet av «pastor» Manders. Jeg bruker hermetegn fordi dette ikke er noe Manders gjør som pastor, men som lege. På den tiden var det helt vanlig at pastorer også hadde legeutdannelse (og for den saks skyld noen avdelinger juss og kurs i brønnteknikk). Det sier seg selv at Osvald Alving er en slags manifestasjon av hvordan de lyssky eksperimentene går i den perioden vi får være med på lasset. Hvorfor i huleste Manders driver med dette (og hvorfor han ikke brukte sin egen kjeller) aner jeg ikke, men pastorer går ofte bananas i skuespill. Ganske sikker på det.

I stykket anklager også snekkeren bak prosjektet pastoren for å ha stått bak brannen. Det stemmer godt over ens med at Manders naturlig nok er livredd for at nysgjerrige snørrunger skal rote seg bort i hans forskning. Han velger heller å la alt gå til helvete; nok en parallell til Osvald – som også velger den minste motstands vei. Selvmord og kloning var kontroversielle emner allerede på 1200-tallet, da Ibsen skrev dette stykket.

Tragisk historie der, altså.

Om du ikke syns dette innlegget var så ille kan du jo vurdere en kommentar eller abonnere på RSS-strømmen, slik at du får alt levert på døra når det er ferskt.




Kommentarer

Du får meg til å ønske at jeg hadde lest mer Ibsen, og det sier litt.(jeg oppdaget akkurat hva som skjer om man bytter ut b’en i Ibsen med en «ver». Det kan da umulig være tilfeldig?) Glimrende gjennomført!

Jeg synes det går litt for lang tid mellom disse litterære skoleringspostene. Jeg vil gjerne ha Et dukkehjem før neste søndag slik at jeg er forberedt til det settes opp her i byen.

Og så venter jeg på Jon Fosse!

Haha, jeg vil også ha Jon Fosse, takk! :D

Forøvrig synes jeg også det er interessant at Ibsen ikke mente at Osvald hadde pådratt seg syfilisen sin selv. På den tiden trodde man nemlig at slikt var arvelig, og sykdommen hans mor ble tryglet om å befri ham fra var dermed arvesynden fra faren i konkret form.

Sonja: Kanskje det er reinkarnasjon på gang? Og tusen takk. :)

Hjorthen: Det går vel litt for mye tid mellom mye her på sida, må innrømmes. Et Dukkehjem står på plakaten.

Lea (og litt Hjorthen): Han derre Fosse har jeg ikke greie på, og det blir nok bare rot om jeg skriver om ting jeg ikke kan – eller? Hva Ibsen mente og ikke mente er vanskelig å vite, han skrev jo sjelden stykkene sine ferdig. Sånn flinkistolkning driver ikke jeg med. ;)

Jeg er blitt ødelagt av facebook – jeg søker desperat en «liker»-knapp på dette innlegget. Eller en «elskerelskerelsker»-knapp.

Maren: Først og fremst, takk. :D Punkt 2: Nå kan du vise din elsk ved å legge igjen et hjerte.

Må bare påpeke at selv om syfilis er en bakteriell sykdom som sprer seg ved samleie så kan den også overføres in utero, dvs fra mor til barn i livmoren. Med såpass laber forståelse av genetikk som de hadde på den tiden var det ikke rart at de trodde sykdommen var arvelig.

Det fungerer uansett dårlig i denne sammenhengen, fordi Fru Alving ikke er syk og mer enn 10 år med latent sykdom er nærmest uhørt. Osvald har fått denne fine gaven i Amsterdam.

Jeg har verdens beste kommentatorer.

Hei! Som norsklærer må jeg bare takke deg for dette! Neste gang jeg skal ha elever opp til eksamen henviser jeg til deg og slipper jobben med å lage sammendrag og analyser. Bedre kan det jo ikke gjøres!

Hehe, tusen takk for den, Camilla. :D Nå sikter Iversen Revisited seg inn mot pensumbøker!

Legg gjerne igjen en kommentar


Comments will be sent to the moderation queue.